De to agenturer First Agency og Fryland Agenturer etablerede sammen i 2015 et showroom i Vejle og har dermed fravalgt messerne i København. De er begge enige om, at de ikke savner messeræset.

Det er ikke alle, der forbereder sig til at tage mod hovedstaden, når modeugen nærmer sig. TØJ har talt med Fryland Agenturer og First Agency, som begge har valgt messen fra og i stedet bruger deres faste showroom.

Jan Fryland, som er ejer af Fryland Agenturer og agent på mærkerne Hattric, R2-Amsterdam og Ragman, fortæller, at det for ham var den helt rigtige beslutning at bruge showroom i stedet for at tage på messe i København.

”For os var det den rigtige beslutning, og beliggenheden lige ved E45 er helt perfekt. Størrelsen og atmosfæren er blevet taget godt imod af kunderne, og vi mærker, at de føler sig godt tilpas her. De kan sidde i rolige omgivelser, og de er godt forberedt og laver et seriøst og sikkert indkøb,” udtaler han og fortæller, at de har kunne mærke på salget, at showroom var det rigtige valg:

”Der har været stor fremgang i salget siden beslutningen, og ligeledes har vi mærket synergieffekten ved, at vi er to firmaer samlet i et hus. Det har gjort, at vi har flere fælles kunder. Vi ser tydeligt tendensen hos vore udenlandske kolleger, som rykker sammen i større og mindre fællesskaber.”

Skepsis er gjort til skamme

Steen Hønnicke, der driver First Agency, var skeptisk overfor ideen i starten. Men i dag to år efter etableringen er bekymringerne gjort til skamme, og han ved, at beslutningen var den rigtige.

”Indrømmet – jeg var lidt skeptisk i starten. Jeg spekulerede på om jeg var i stand til at trække kunder i showroom, med de forholdsvis nye brands jeg har?” udtaler Steen Hønnicke og tilføjer:

”Men alle bekymringer er gjort til skamme. Der kommer kunder helt fra Skagen, Thisted og fra dele af Sjælland, og jeg trækker også kunder fra Nord Tyskland.”

Jan Fryland og Steen Hønnicke mener især, at en af de store fordele ved at have showroom er, at de også i mellem sæsonerne kan invitere potentielle kunder til orientering om kollektioner. Derudover er de helt enige om, at de har stort udbytte af fællesskabet ved et fælles showroom.