Sats_paa_originaliteten_front

SATS PÅ ORIGINALITETEN! 

OPT FOR ORIGINALITY! 

Butikkerne fokuserer for meget på rabat og for lidt på at skabe originale butiksuniverser. Det er holdningen hos Jan Fryland, der har været del af den danske modebranche gennem snart fem årtier. 

The stores focus too much on discounts and too little on creating original store universes. This is the Jan Fryland’s point of view, and he has been part of the Danish fashion business for almost five decades. 

8 7 · M O D E B R A N C H E N . · I S S U E N O 0 3 · 2 0 1 9
AF HELLE MATHIESEN 

62-årige Jan Fryland har været en del af den danske modebranche i 46 år. Han har været i lære hos en herreekviperingshandler Vagn Larsen i Vejle, kørt som sælger på landevejen i 37 år, haft sit eget firma, været ansat som salgschef og haft forskellige agenturer. 

De seneste 10 år har Jan Fryland med stor succes drevet Fryland Agentur, som har rettigheden til salget i Danmark for de tre herretøjsspecialister Ragman, Hattric og R2-Amsterdam. 

STORE FORANDRINGER 

– Der er sket meget i branchen i løbet af de fem årtier. Men én erfaring, jeg har gjort mig omkring salg, er, at tålmodighed belønner sig. Især i de senere år kræver et salg mange besøg og et stort forarbejde. Da jeg var sælger hos Møller & Co. for mange år siden, kørte vi glade afsted om morgenen, og om aftenen havde vi fået 12 nye kunder. Så let går det ikke længere, men det er måske også udtryk for, at modebranchen er blevet professionaliseret. De dygtige købmænd analyserer på gennemsalg, hvilke brands, der præsterer bedst per kvadratmeter hyldeplads og så videre, siger tøjagenten. 

Jan Fryland er overbevist om, at de butikker, som overlever, er de, der tør tænke originalt og er gode ”købmænd”. 

– Og så skal de selvfølgelig give kunderne faglig kompetent vejledning og god service. Når kunden oplever rigtig god service, får han noget, han faktisk ikke rigtigt forventer i dag, og service og faglighed burde efter min mening have langt større bevågenhed som et fantastisk konkurrenceparameter i dansk detailhandel, siger Jan Fryland. 

RABAT ER IKKE VEJEN FREM 

– Efter min mening er der for mange i modebranchen, der kæmper på det simpleste parameter af alle: Rabatten. Men mon ikke for brugerne snart bliver trætte af de uigennemsigtige priser, det evige udsalg og den manglende troværdighed? Jeg tror, butikkerne vil komme længere med at koncentrere sig om at skabe en spændende og unik identitet. Hvis prisen er eneste konkurrenceparameter, bliver det i al fald ikke de enkeltstående butikker, der bliver vindere, fastslår Jan Fryland, der selv prøver at gå en anden vej. 

– Jeg sætter fokus på at levere kvalitetsprodukter med en god historie, og samtidigt kan jeg tilbyde et velfungerende NOS-program. Både Ragman, Hattric og R2 giver value-for-money for både butikken og forbrugeren. Butikken har en god avance på produktet, og forbrugeren får et produkt, der er pengene værd, siger han. 

BRUG SPECIALISTERNE 

Jan Fryland forstår ikke, hvorfor der stadig er så mange butikker, der koncentrerer sine indkøb om brands, der tilbyder totalkoncepter, frem for at satse på produktspecialisterne. 

– De produkter, vi tilbyder, giver virkelig købmanden smør på brødet. Kvalitet, pasform og det designmæssige udtryk er i orden hos de specialister, jeg repræsenterer: R2 er skjortespecialist, Hattric er buksespecialist, og Ragman er specialist i poloer og strik, siger agenten, der tilføjer, at Ragman forventer at lancere sine første shop-in-shops i Danmark i foråret 2020. 

TRÆKKER KUNDER TIL SHOWROOM 

Jan Fryland var i tvivl, da han for fem år siden valgte helt at droppe deltagelse på modemesser. 

– Jeg drøftede selvfølgelig beslutningen med mine agentgivere, og de gav mig frie hænder. Jeg valgte at etablere mit eget showroom og koncentrere salget der og ude hos kunderne. Ved sidste indsalg havde jeg 71 kunder igennem her i mit showroom i Løsning ved Vejle, så mine bekymringer er gjort til skamme, konstaterer Jan Fryland, da NU er på besøg i selvsamme showroom. 

Lige nu kan kunderne se nyheder til Spring/Summer 2020 fra Ragman, R2 og Hattric i Jan Frylands showroom.